donderdag 31 januari 2019

Planned Pooling


Zo'n project dat je tig keer in de hoek gooit....(omdat je steeds stukjes uit moet halen omdat de steken niet op de juiste plek terecht komen)..... totdat je je niet laat kisten en doorzet.....en dan......is het eigenlijk heel erg leuk om te doen!!!!
Er zijn al heel veel filmpjes gemaakt en instructies geschreven dus ik beperk met tot mijn ervaringen en tips.
Ik heb het garen Joy van Rellana gebruikt, en zij hebben een filmpje in het duits.
https://youtu.be/jHWQ3o6MiNk

  • Bekijk het filmpje
  • onderzoek hoeveel kleuren er in je garen verlopen, het kleurrapport dus. ( bij mij 3: lila ( kl 1), grijs(kl 2) en zwart( kl 3)
  • zoek een duidelijke kleurovergang in je garen en zet daar een paperclip op, zoek dezelfde kleurovergang nog 3x en plaats daar ook paperclips. ( in mijn geval lila)
  • haak een ketting van lossen met haaknaald 6, begin bij de 1e paperclip






  • stop bij de 2e paperclip, en zorg dat je kl.1 aan je haak hebt, haak een vaste in de 3e losse vanaf de haak , *1 losse, sla 1 steek over , en een vaste in de volgende losse* herhaal .BELANGRIJK: zorg dat je vaste steken volledig in 1 kleur zijn en zorg dat bij kleurovergangen de lus om je haak alvast in de volgende kleur is voor je de vaste maakt . probeer dit eerst met gelijke draadspanning overal. Als je merkt dat je niet uitkomt ga je eerst experimenteren met een haaknaald die iets dikker of dunner is. Vervolgens kan het ook zijn dat je bij een bepaalde kleur iets losser of vaster moet haken.
  •  De gebruikte steek is granietsteek, mosstitch in het Engels. Haak door tot iets verder dan de 3e paperclip . Tel nu het aantal vasten per kleur. Bij mij was dit: 4 lila, 10 grijs ( die ik heel iets strakker moest haken om uit te komen) en 5 zwart.
  • De rest van de lossenketting laat je hangen
  • Haal nu de vaste van de laatste kleur uit en vervang die door 2 keer lossen, dit zorgt ervoor dat je steken 1 plaats verschuiven. Keer het werk. Deze 2 keerlossen tellen mee als steek dus je 1e vaste is in kleur 1.Het handigste is nu om het onderstaande schema te bekijken, want het is haast niet te volgen als ik het uitschrijf. ( de lossen tussen de vasten heb ik niet getekent, de kruisjes en streepjes staan voor vasten in een bepaalde kleur))
  • De keerlossen aan andere kant tellen niet mee als steek!!!! je haakt dus strakker aan deze kant. Je bent nu bijna bij de 4e paperclip. De 2e vaste van deze toer zou  kleur 1 moeten zijn.
  •  De groene pijltjes geven aan dat je losser moet haken in de buurt van het keerpunt en de rode pijltjes geven aan dat je strakker moet haken. Makkelijk te onthouden: aan de kant van de lossensliert haak je losser en aan de andere kant strakker

Je ziet nu dat elke even rij de steken 1 plaats verschuiven , en hetzelfde gebeurt bij de steken van de oneven rijen. En zo ontstaat dus dat mooie ruitpatroon.

Ik heb 200 gram Joy van Rellana (kl 235) gebruikt voor de sjaal en nog een toer vasten rondom gehaakt met Scheepjes Colourcrafter kl 2007 Spa


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten